Akrobatfantasi
Akrobatfantasi
Akrobatfantasi er et gavlmaleri udført i kraftige farver. Gavlmaleriet er udført af Knud Bjørn Knudsen i 1958 og er ikke et ganske almindeligt fladt, to-dimensionelt maleri. De påsatte metalplader
tilføjer maleriet nærmest en tredje dimension, idet det ser ud som om, at figurerne har løsrevet sig maleriet og er på vej væk fra gavlen.
Knud Bjørn Knudsen blev født i Horsens i 1921. At han skulle blive kunstner var vel ikke forudbestemt, men trangen til at udtrykke sig kunstnerisk voksede som årene gik, og til sidst måtte han arbejde som fuldtidskunstner.
Hans geografiske veje førte ham fra Horsens omkring København og Lolland, før han igen fandt tilbage til Jylland og kunne være det, han ofte kaldte sig - "Den jyske maler".
Efter debuten i begyndelsen af 1960'erne var hans kunst provokerende. Skulpturer og installationer som "Nonnen", "Mor og mig, hvor jeg bliver født", "En såret verden" og brugen af fallossymboler og smukke kvinder forargede de fleste. Han skabte satiriske værker af den såkaldt almindelige dansker, og var både alvorlig og grinagtig i udtrykket.
Alt det pæne, kedelige og konforme, var ikke ham. Der skulle rokkes lidt ved almindeligheden. Det var også i denne periode, at han var medstifter af gruppen "Passepartout", der virkelig markerede sig som avantgarde i forhold til den etablerede kunst.
Parallelt med det provokerende, blev K. Bjørn Knudsen i løbet af 1960'erne og 70'erne en meget brugt kunstner til udsmykning af det offentlige rum. Han havde en åbenlys fornemmelse for, hvad der havde effekt i bykunst. Her var hans enkle, rene former og farvesans et stærkt kort.
Knud Bjørn Knudsen var også en meget socialt bevidst kunstner, med et brændende engagement i at få kunsten ud til det almindelige menneske. Han var initiativtager til Irmas Kunstposer, han brændte for en bevarelse af Mårup kirke, og han var i det hele taget en kunstner, der engagerede sig.
Knud Bjørn Knudsen trak sig tilbage fra det offentlige kunstliv i 1982. Da havde han fået nok af pindemader og ferniseringer, men hans sprudlende trang til at udtrykke sig i ord og billeder forsvandt ikke. Altid malede eller skrev han.
I disse år begyndte han at male på avissider, telefonbøger og litteratur. I stærke farveudtryk, enkle former, organiske linier med symbolik og intensitet blomstrede en ny form for kunst frem i hans univers. Selvportrættet, det motiv der fascinerer mange kunstnere, blev også central i K. Bjørn Knudsens produktion. Med ironi og glimt i øjet malede han et utal af portrætter af sig selv.
I sit sidste leveår arbejdede han frem mod en ny offentlig udstilling, men kræfterne rakte ikke, og han døde i december 2000.
K. Bjørn Knudsens styrke som kunstner ligger i hans evne til med få streger og former at formidle det essentielle i et budskab og en udsøgt fornemmelse for farvernes samspil.
Kilde: www.remisenbrande.dk